Versterk immuun systeem

Versterk je immuun systeem voor de herfst

De dagen worden langzaam kouder en donkerder. Ons immuun systeem wordt hierin uitgedaagd en moet wat harder aan het werk. Daarom is dit een belangrijke tijd om ons lichaam wat meer te ondersteunen.

Ons immuun systeem reageert op stressoren in en buiten ons lichaam. In het algemeen heeft stress effect op ons immuun systeem. Dit kan stress zijn die van buiten komt, die ons mentale zorgen geeft. Maar kan ook stress zijn van wat we in ons lichaam stoppen, zoals suiker en bewerkte producten.

Verminder stress

Ga voor jezelf na wat jou stress geeft in je leven. En hoe ga je daarmee om? Door eerst bewust te worden wat je strest geeft, kan je erna gaan kiezen hoe je ermee om wilt gaan. Hierdoor creëer je de keuze voor jezelf over hoeveel stress je toelaat in je leven en vooral hoe dat effect op jou heeft.

Voor mij helpt het om tijd te nemen voor meditatie, een wandeling of een boek. Of soms is lekker uit een raam staren ook al voldoende om weer terug te keren naar mijn lichaam in plaats van rond te blijven dwalen in mijn hoofd. Hier door kalmeert het zenuwstelsel en kan het immuun systeem ons goed blijven beschermen.

Probeer eens deze korte meditatie van 3 minuten.

Weet je niet waar je kan beginnen? Of welke andere gezondere keuzes je kan maken? Neem dan contact met me op voor een gratis Intake Health Coaching. Tijdens een Health Coaching traject kunnen we gaan definiëren wat jouw stressors zijn en welke andere keuzes je kan maken. En minder stress = meer energie voor de dingen die belangrijk voor jou zijn!

Gratis Intake Health Coaching


    Verhoog de voedingswaarde van je voeding

    Een boterham met beleg heeft minder voedingswaarde dan een salade gevuld met allerlei groenten of een warme gevulde soep vol met kruiden. Natuurlijk is af en toe gemak ook prima. Maar kijk eens eerlijk naar welke keuzes je maakt voor je maaltijden. Hoeveel hiervan zijn zelf gemaakt? En welk percentage ervan bestaan uit groente en fruit? Bijvoorbeeld voor een avondmaaltijd zou het super zijn als de helft van je bord alleen uit groenten bestaat.

    Door je voedingswaarde van je maaltijden te verhogen, zorg je dat je zonder te veel moeite alle vitamines en mineralen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft om jou te beschermen tegen virussen en bacteriën van buitenaf. Daarnaast zorgt deze voeding voor meer mentale focus en fysieke energie.

    Voeg supplementen toe

    Vitamine C is een vitamine die je makkelijk kan toevoegen als supplement. Bij Vitamine C herkent je lichaam zelf of je er genoeg van hebt en alles wat het niet nodig hebt, plas je uit. Dus hierbij hoef je je geen zorgen te maken voor te veel inname.

    Doordat we minder zonlicht zin in de herfst en winter is toevoeging van Vitamine D eigenlijk altijd nodig. Natuurlijk kan je altijd je waardes laten controleren bij je huisarts. Maar let op dat je waardes gemeten in de zomer niets zeggen over je waardes in de winter. Vitamine D is belangrijk voor ondersteuning van het immuun systeem en onder andere ook voor de hormonale balans in het lichaam. Eventueel kan je de gehalte ervan in je bloed bij de huisarts laten testen. Bijvoorbeeld eens midden of eind van de winter, wanneer je gehalte waarschijnlijk voor jouw lichaam op het laagste punt is (ervan uitgaande dat je dan het langst geen zon hebt gezien).

    Ook zijn er verschillende kruiden, wortels en medicinale paddestoelen die bij kunnen dragen aan het versterken van het immuun systeem. Hier wil ik in een andere post een keer meer over ingaan.

    Naast dat je hier zelf mee aan de slag kan gaan, zijn er genoeg specialisten die je gerichter advies kunnen geven voor wat jouw lichaam nodig heeft. We zijn immers allemaal anders. Door middel van testen, kan je er beter achter komen welke aanvulling bij jou van toepassing is. Als Health Coach kan ik je meer informatie bieden over verschillende specialisten en wat deze voor je kunnen betekenen. Indien je de voorkeur hebt om zelf aan de slag te gaan met het verhogen van de voedingswaarde in je maaltijden, dan kan ik je hierbij begeleiden.

    Verminder suiker en bewerkte producten

    Waarschijnlijk als je met de eerste stappen hierboven start, merk je vanzelf dat suiker en bewerkte producten minder nodig is. Zeker in deze koudere en donkerdere tijd, kunnen we meer zin krijgen in suiker, omdat dit een een energie boost geeft. Toch raad ik je juist aan hiervan af te zien. Dit ondermijnt namelijk het immuun systeem.

    In plaats daarvan ga eens na bij jezelf wat er precies speelt. Hoe je je voelt. Heb je misschien even een moment voor jezelf nodig. Neem dit dan. Al is het een paar minuten op de wc. Of misschien juist behoefte aan een luisterend oor. Bel een vriend of familie. Ga ook na hoe je maaltijden die dag verder zijn geweest. Vullende maaltijden vol groenten, fruit en proteïne bron zorgen voor een verzadigd gevoel en dus minder snack trek. Pak anders eerst wat groente of fruit en kijk hoe je je erna voelt.

    Vaak pakken we suikers en makkelijke bewerkte producten in tijden van stress. Pas als we bewust zijn van onze acties in tijden van stress, kan er een andere keus gemaakt worden.

    Hoe staat het met jouw immuun systeem? Wordt deze goed ondersteunt of mag er nog wat ondersteuning aan toegevoegd worden?

    Versterk immuun systeem

    Disclaimer; als Health Coach deel ik graag mijn kennis en inzichten. Dit kan niet in de plaatst worden genomen van medisch advies. Indien onder behandeling, raadpleeg de behandelende arts of therapeut.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: